menu

ADHD (ADD)

ADHD

Co to jest ADHD?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), znany bardziej pod skrótem ADHD lub ADD, jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń wieku dziecięcego i może nadal utrzymywać się w okresie dojrzewania i wieku dorosłym. Symptomy schorzenia obejmują problemy z utrzymaniem skupienia i uwagi, trudności w kontrolowaniu zachowania oraz nadpobudliwość. Objawy te sprawiają, że dziecku z ADD może być trudno odnosić sukcesy w szkole, dobrze dogadywać się z innymi dziećmi lub dorosłymi czy kończyć zadania w domu.

ADHD ma trzy podtypy:

  • ADHD z przewagą nadruchliwości i impulsywności
    • Większość objawów (sześć lub więcej) znajduje się w kategoriach nadruchliwości i impulsywności.
    • Obecnych jest mniej niż sześć objawów zaburzeń koncentracji uwagi, chociaż nieuwaga może wciąż być do pewnego stopnia obecna.
  • ADHD z przewagą zaburzeń uwagi
    • Większość objawów (sześć lub więcej) znajduje się w kategorii zaburzeń koncentracji uwagi oraz występuje mniej niż sześć objawów nadruchliwości i impulsywności, chociaż nadruchliwość i impulsywność mogą wciąż być do pewnego stopnia obecne.
    • Dzieci z tym podtypem są mniej skłonne, aby wyładowywać się lub mieć kłopoty z dogadywaniem się z innymi dziećmi. Mogą siedzieć cicho, ale nie zwracają uwagi na to, co robią. W związku z tym, dziecko takie może być przeoczone i rodzice oraz nauczyciele mogą nie zauważyć, że ma ADD.
  • Podtyp mieszany - połączenie nadruchliwości i impulsywności oraz zaburzeń uwagi
    • Obecnych jest sześć lub więcej symptomów zaburzeń koncentracji uwagi oraz sześć lub więcej symptomów nadruchliwości i impulsywności.
    • Większość dzieci ma ten mieszany rodzaj ADD.

Badania obrazowania mózgu wyjawiły, że u młodzieży z ADHD mózg dojrzewa według normalnego wzorca, ale jest opóźniony, średnio o około 3 lata.1 Opóźnienie to jest najbardziej widoczne w regionach mózgu zaangażowanych w myślenie, uwagę i planowanie. Nowsze badania odkryły, że najbardziej zewnętrzna warstwa mózgu, kora, wykazuje ogólnie opóźnione dojrzewanie,2 a struktura mózgu ważna dla prawidłowej komunikacji między dwiema połówkami mózgu wykazuje nieprawidłowy wzór wzrostu.3 Te opóźnienia i nieprawidłowości mogą leżeć u podstaw charakterystycznych symptomów ADD i pomóc wyjaśnić, jak schorzenie może się rozwijać.

ADHD 2

Kto jest narażony na ADD?

ADHD jest jednym z najczęstszych zaburzeń w dzieciństwie oraz może utrzymywać się w wieku nastoletnim i dorosłym życiu. Średni wiek pacjenta podczas nadejścia tego schorzenia wynosi 7 lat.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi w danym roku dotyka około 4,1% dorosłych Amerykanów w wieku co najmniej 18. lat oraz 9,0% amerykańskich dzieci w wieku od 13. do 18. lat. Chłopcy są cztery razy bardziej narażeni na to zaburzenie zachowania niż dziewczęta.

Badania pokazują, że liczba dzieci diagnozowanych z ADHD wzrasta, ale nie jest jasne, dlaczego tak się dzieje.


  1. Shaw P, Eckstrand K, Sharp W, Blumenthal J, Lerch JP, et al. Attention-deficit/hyperactivity disorder is characterized by a delay in cortical maturation. Proc Natl Acad Sci U S A. 2007 Dec 4;104(49):19649–54. Epub 2007 Nov 16. PubMed PMID: 18024590; PubMed Central PMCID: PMC2148343. 

  2. Shaw P, Malek M, Watson B, Sharp W, Evans A, Greenstein D. Development of cortical surface area and gyrification in attention-deficit/hyperactivity disorder. Biol Psychiatry. 2012 Aug 1;72(3):191–7. Epub 2012 Mar 13. PMID: 22418014. 

  3. Gilliam M, Stockman M, Malek M, Sharp W, Greenstein D, et al. Developmental trajectories of the corpus callosum in attention-deficit/hyperactivity disorder. Biol Psychiatry. 2011 May 1;69(9):839–46. Epub 2011 Jan 17. PMID: 21247556.